دسته‌ها

تور گورستان و آرامگاه خالدنبی

در کتاب ناسخ التواریخ ذکر شده است که، خالد بن سنان پیامبری بوده که شش هزار و یکصد و بیست و سه سال بعد از به دنیا آمدن آدم و در سال ۵۳۰ میلادی بر تخت نبوت نشسته و مردم زمان خود را به شریعت «اسماعیل ذبیح اله» دعوت کرده است. او در سرزمین عدن که در یمن می‌باشد، می‌زیسته و از قبیله «بنی عبس بغیض» بوده‌است. در آن زمان در ایران، خسرو انوشیروان پادشاهی می‌کرد و آیین زرتشت مذهب رسمی اکثر ایرانیان بود. فاصله زمانی بین ظهور خالدنبی و ولادت پیامبر اسلام چهل سال است. به طوری که دختر خالد نبی در دوران پیری با محمد (ص) دیدار می‌کند و به آیین اسلام ایمان می‌آورد.

در محوطه بقعه خالدنبی و بر روی یک رشته تپه‌های خاکی که ارتفاع آن به مراتب کمتر از ارتفاع محل زیارتگاه خالد نبی است، گورستان وسیع با منظره خیره کننده و عجیبی وجود دارد که سنگ قبرهای آن به شکل استوانه‌هایی به ارتفاع دو متر و بیشتر دیده می‌شود. به نظر می‌رسد بیش از ۶۰۰ سنگ مزار در گورستان خالد نبی یافت می‌شود. این منطقه به هزار دره معروف بوده و چشم انداز بسیار زیبایی از تپه ماهورها دارد.

سنگ مزارهای این گورستان از سنگ‌های یک پارچه تراشیده شده و به شکل‌های استوانه‌ای و صلیبی هستند. در رسانه‌های عمومی سنگ‌ها اغلب به عنوان نمونه‌هایی از معماری وابسته به آلت تناسلی معرفی می‌شود و یکی از جاذبه‌های مهم توریستی توصیف شده‌است. بازدید کننده‌ها، سنگ مزارهای استوانه‌ای را به عنوان آلت مرد توصیف کرده‌اند. به گفته برخی، تشبیه این سنگ قبرها به آلت مردانه تشبیهی نادرست است و شکل ظاهری آن به این صورت است که کلاه خود در بالا، و شال کمری مردان در پایین توصیف شده و سنگ قبرهایی که دو حلقه در پایین دارند، نشانگر شال پهلوانی در آن دوره بوده‌است که علاوه بر شالی که مردان دور کمر می‌بسته‌اند، مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. همچنین، طول سنگ قبرها بسته به جایگاه آن شخص بلندتر یا کوتاه‌تر ساخته شده‌اند.

قبر زن‌ها نیز به شکل سینه و سینه بند زنانه است و سطحی تخت دارد و همه گورهای زنانه رو به شمال قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود این گورستان متعلق به عصر پارینه است‌.

از ساسنگ تا گورستان خالد نبی ۱۰۵ کیلومتر معادل یک ساعت و سی دقیقه با اتومبیل فاصله است.این تور یک روزه بوده و پس از صرف صبحانه در اقامتگاه اکولوژ ساسنگ به سمت گورستان خالد نبی حرکت می کنیم. پس از بازدید از گورستان و بقعه خالد نبی برای صرف ناهار به یکی از اقامتگاه های همکار ترکمن رفته و پذیرایی نهار با چکدرمه ترکمنی انجام خواهد شد و به صدای دو تارنوازی هنرمندان بومی ترکمن گوش می سپاریم.

پس از صرف ناهار ضمن اسب سواری به همراه چابک سواران ترکمنی به بازدید از مناطق ترکمن نشین رفته و با زندگی مردم بومی آشنا می شویم. این برنامه در ساعت ۵ عصر به پایان می رسد، سپس از ترکمن صحرا به تماشای برج گنبد قابوس (بلندترین برج آجری جهان) رفته و حدود ساعت هفت شب به روستای ساسنگ برمیگردیم. یک نفر راهنمای تور محلی و یک نفر نیروی خدماتی در این برنامه شما را همراهی خواهند کرد‌.

برگزاری این تور با هماهنگی قبلی و رزرو از طریق مهماندار انجام می گیرد و صرفا به صورت اختصاصی جهت مهمانان مقیم در اکولوژ ساسنگ (با هزینه جداگانه) برگزار می شود.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.