دسته‌ها

آشنایی با شهرستان مینودشت

مینودشت یکی از کهن‌ترین شهرهای شرق استان گلستان است. این شهر در کوهپایه های جنگلی البرز قرار گرفته و آب و هوایی معتدل دارد. طبیعت سبز و جنگلهای انبوه مینودشت این منطقه را به قطب طبیعت گردی شمال شرق ایران تبدیل کرده است. قدیمی‌ترین نامی که به شهر مینودشت نسبت داده شده کبود جامه است. مردم کبودجامه پس از استیلای مغولان بر خوارزم در این منطقه مستقر شدند و پس از انحطاط دولت و تمدن جرجان توسط حملات مغول، منطقه جرجان زیر سیطره حکومت کبود جامه‌ها قرار گرفت.

بقایای تمدن، کاوشها و پژوهش‌های باستان شناسی از پیشینه تاریخی بسیار کهن و غنی از فرهنگ و تمدن در مینودشت خبر می‌دهد. تاکنون حدود سیصد محوطه، تپه، غار و ابنیه تاریخی- فرهنگی در این شهرستان شناسایی شده که از این شمار تعداد صد و دوازده اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اصلی ترین جذابیت گردشگری مینودشت روستاهای سرسبز و جنگلی آن است که در ارتفاعات و ییلاق های اطراف شهر واقع گردیده اند. این روستاها در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران بسیاری از تهران و مشهد و اصفهان و سایر نقاط ایران بوده و سادگی و آرامشی که در زندگی روستانشینان مینودشت وجود دارد روح و جان مسافران را آرام می کند.

دو تفرجگاه جنگلی مینودشت عبارتند از : دهنه چهل چای و دهنه باقرآباد؛ این دو مسیر جنگلی پوشیده از درختان پهن برگ قطوری هستند که در واقع امتداد جنگلهای هیرکانی بوده و در سال 98 در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده اند. در هریک از این مسیرهای جنگلی روستاهای زیبایی قرار گرفته که ساسنگ هم یکی از آنهاست.

سفر به مینودشت ( که نام اش بهشت را تداعی میکند) میتواند خاطره ای سبز و آرام در ذهن شما باقی گذارد؛ خاطره ای که شما را بارها و بارها به این سرزمین خوش آب و هوا بکشاند و هر بار بیش از قبل شیفته این زیبایی و زنده گی طبیعت شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.